Halfweg de challenge staat Belgisch Solar Team op tweede plaats na spannende strijd
Na een uitdagende etappe kon het Agoria Solar Team zijn eerste plaats niet behouden in de Sasol Solar Challenge. Het studententeam van de KU Leuven verloor zijn leiderspositie aan de grootste concurrent: het team uit Delft. Hun nieuwste zonnewagen, de BluePoint Atlas moest vandaag twee stevige bergen beklimmen. Dit was een hele uitdaging voor de motor van de zonnewagen, die door de studenten zelf ontworpen en geproduceerd werd. De komende vier dagen gaat de spannende strijd verder.
Nek-aan-nekrace
Gisteren konden de Belgen de eerste plaats veroveren van hun grootste concurrenten: het studententeam uit Delft. Vandaag ging het Belgische team voor een conservatiever aanpak om energie te sparen voor morgen. Dan staat immers de ‘blinde’ etappe op het programma: de route hiervan wordt pas vanavond bekend gemaakt. De studenten weten niet welk traject hen te wachten en kozen ervoor om trager te rijden zodat er voldoende energie overblijft in hun batterijpakket, dat enkel mag opgeladen worden door de zon. Hierdoor is het onduidelijk hoeveel energie er nodig zal zijn.
Het feit dat we morgen de route nog niet kennen, heeft invloed op de strategie van de hele wedstrijd. Zo hebben we een bepaalde marge moeten opbouwen in de afgelopen dagen waardoor we vandaag ook bijvoorbeeld een stuk trager hebben moeten rijden en het team uit Delft ons heeft kunnen inhalen. We gaan vanavond zien of dat een goede gok was.
Tine Wildiers (22, Rotselaar), Strateeg bij het Agoria Solar Team
Bergetappe
De etappe van vandaag was een zeer uitdagende etappe voor de BluePoint Atlas. De zonnewagen moest vandaag twee bergen overwinnen. De studenten ontwikkelden de motor van hun wagen volledig zelf om zo de efficiëntie te verhogen. Hierdoor gaat er minder energie verloren en kan er een grotere afstand worden afgelegd met de energie die we binnenkrijgen van de zon.
De motor die we gebruiken is ontworpen om heel efficiënt te zijn in een bepaalde range waar we gewoon zo constant mogelijk rijden. Vandaag waren er veel bergen en dan verbruikt de wagen veel meer om omhoog te klimmen op de berg. De motor is daar niet specifiek voor gemaakt dus die warmt heel hard op. We moesten constant de temperatuur van de motor in de gaten houden zodat die niet oververhitte. Hiervoor hebben we op voorhand berekeningen gemaakt om te weten hoe snel we de berg konden op rijden.
Arne Cambier (23, Holsbeek), Elektrisch Ingenieur bij het Agoria Solar Team
Vooruitzicht
Momenteel is de wedstrijd halfweg. Met een verschil van ongeveer 30 kilometer zal het de komende dagen heel spannend worden. De wedstrijd eindigt op vrijdag 16 september in Kaapstad. De route van morgen start en eindigt op hetzelfde punt, het exacte traject is onbekend en wordt pas vanavond bekend gemaakt.
De motor die we gebruiken is ontworpen om heel efficiënt te zijn in een bepaalde range waar we gewoon zo constant mogelijk rijden. Vandaag waren er veel bergen en dan verbruikt de wagen veel meer om omhoog te klimmen op de berg. De motor is daar niet specifiek voor gemaakt dus die warmt heel hard op. We moesten constant de temperatuur van de motor in de gaten houden zodat die niet oververhitte. Hiervoor hebben we op voorhand berekeningen gemaakt om te weten hoe snel we de berg konden op rijden.
Arne Cambier (23, Holsbeek), Elektrisch Ingenieur bij het Agoria Solar Team